-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:46614 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:21

آيا به تمام نكات علمي روز در قرآن اشاره شده است؟

ابتدا بايد هدف از نزول قرآن را دانسته، سپس به پاسخ بپردازيم.

قرآن، كتاب انسان سازي است كه هدف آن راهنمايي بشر به راه راست و هدايت وي در مسير تكامل ميباشد. قرآن راه خير و شر را به بشر مينمايد و طريقه وصول به آن را روشن ميگرداند تا بشر با به كار بستن اين برنامه زندگاني به خدا تقرب جويد و به سعادت و كمال نائل شود.

قرآن كتابي است كه حتي در زمينه مسائل شرعي به ذكر كليات بسنده نموده است؛ به طور مثال فقط حكم وجوب نماز و روزه بيان شده و كيفيت آن در روايات آمده است.

اين كتاب آسماني، كتاب فيزيك، گياهشناسي، زيستشناسي و يا روانشناسي نيست اما در عين حال سعادت و كمال انسانها هماهنگ با حقايق جهان هستي است و برنامهاي كه براي خوشبختي از طرف خداوند ترسيم شده، بي ارتباط با حقايق عالم هستي نبوده، بلكه جزئي از آن است ؛ بنابراين لازمه برنامه الهي كه در قرآن آمده، آن است كه انسان حقيقت عالم را بشناسد. در قرآن، اين حقايق بيان ميشود تا انسان به عظمت خدا و علم و قدرت بيكران الهي دست يابد. اين مسئله در راستاي دست يابي انسان به سعادت و كمال است، به همين جهت از آنها تعبير به نشانههاي الهي ميشود كه انسان با درك آنها پي به حقيقتي كه در پس اين آيات و نشانهها قرار دارد نائل شود؛ بنابراين، اهداف را در آياتي كه مربوط به عالم هستي و جهان طبيعت است ميتوان جستجو نمود:

1 - پي بردن به عظمت و قدرت الهي

2 - شكر گزاري نعمتهاي الهي

3 - انسان با ديدن اين عظمتها و توجه به آن، معرفت فطري پيدا كرده و شناختش شكوفا شده و با ايماني راسختر فرامين الهي را به جا ميآورد.

بنابراين قرآن يك كتاب تربيت و انسان ساز است كه براي تكامل فرد و جامعه در هر جنبههاي معنوي و مادي نازل شده است. قرآن يك دائرةالمعارف بزرگ نيست كه تمام جزئيات علوم رياضي، جغرافيا، شيمي، فيزيك، گياهشناسي و مانند آن در آن آمده باشد، هر چند در برخي مواقع به (تناسب بحثهاي توحيدي و تربيتي) پرده از روي قسمتهاي حساس از دانشها برداشته است، ولي آن چه قرآن به خاطر آن نازل شده و هدف اصلي و نهايي قرآن را تشكيل ميدهد، انسان سازي است كه در اين زمينه چيزي را فرو گذار نكرده است.

پس نبايد ضرورتاً در جستجوي تمام قوانين و تئوريهاي فيزيك و شيمي و زيستشناسي و در قرآن بود، يا درصدد تطبيق نظريهها و تئوريهاي جديد با آيات بود.

در قرآن بخشي از حقايق علمي در مورد عالم طبيعت به صورت كلي و مطلق، بي آنكه صراحت در يك قانون يا نظريه علمي داشته باشد، بيان شده است؛ يعني در بخشي كه خداوند در مورد عالم طبيعت و جهان هستي سخن ميگويد، نبايد در جستجوي تطبيق با برخي از نظريههاي علمي بود، زيرا چه بسا اين قوانين و نظريهها پس از گذشت مدت زماني، بطلان آنها اثبات شود، نتيجه آن خواهد بود آيهاي را كه با تئوري علمي تطبيق دادهايم باطل شود، مگر آنكه قانون مسلّم علمي باشد، مانند كروي بودن زمين و حركت آن كه برخي آيات با اين قوانين تطبيق ميكند.

جهت آگاهي بيشتر به كتاب معارف قرآن، آيت الله مصباح يزدي مراجعه فرماييد.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.